CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Friday, March 4, 2011

Cikgu lini bermotivasi dipetang hari

Assalamualaikum wbt.

Bangun pagi-pagi rasa berat kepala. Aigoo..esemen belum siap lagi, mata sesepet-sepetnya. pandang cermin, omaigod bengkak giler okay! By the way, mata bengkak sebab masuk habuk semalam, aku tenyeh bagai nak rak mata, itu sebabnya bengkak. Ade ke orang percaya penipuan ini?huhuhu...





Baiklah murid-murid, hari ni cikgu lini ada satu cerita. * praktis induksi set*..


Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am.
Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini :

Qhairi : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang? Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu Lini : Oh, awak nak tahu ke? Emmm... baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye... mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.

Qhairi : Baiklah... apa yang saya harus buat?

Cikgu Lini : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang paling cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Qhairi : kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.

Cikgu Lini : Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Qhairi : Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu Lini : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada mulanya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. Kecualilah jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.
Maka, bersyukurlah dengan kasih-sayang yang kau terima pada hari ini, kerana jika kau meninggalkannya, mungkin kasih sayang itu tidak akan kembali seperti sediakala.

 See, mata cikgu tak bengkak pom.wek ;p


Psst : Sedarlah wahai insan, kasih sayang Allah itulah yang paling hakiki, jika kau memalingkan dirimu dari kasihnya, maka kamulah serugi-rugi manusia.

8 comments:

Wan Zulqhairi said...

saya faham cekgu

lini hasnan said...

haha. tetiba amek nama mu jadi pelakon utama kan. :)

qhais said...

nk cari rumputtt...,nk cari rumputtt......;p

lini hasnan said...

cari rumput yang cantek ye, tp jgn toleh belakang.ingat tuu

nyonya penang said...

saya dah x toleh belakang dah...=)
sbb sy dah jumpa rumput yang cantek hey....

fatien adibah said...

:)...hehe..comel!

lini hasnan said...

nyonya : hehe, rumput awk memang sudah cantek :)
lite it up n alwez be up ;)

lini hasnan said...

fatien : kihkih..sy memang comei :)