CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Thursday, September 29, 2011

Takdir hakikat manusa.

Assalamualaikum wbt..

Ada banyak hal dalam hidup ni yang membuat kita akhirnya duduk terjelepuk, termangu dan terkelu seketika. Entahlah, dari hal yang remeh temeh sehingga hal yang seberat  alam. Susah untuk kita menentang arus takdir yang telah ditetapkan untuk kita. Walau kita berusaha sedaya upaya pun, jika Allah swt tidak membenarkan itu berlaku, maka itu yang harus kita redha. Yes, Allah knows the best.

Pagi ini saya dikejutkan dengan berita pemergian seorang sahabat sekampung, sepermainan, yang selalu gurau senda *masa kecik. Saya tahu arwah menderita sakit kanser otak. Bila tahu je terus kena last stage.Subhanallah, begitu hebat kuasa maha suci Allah swt... Saya doakan semoga roh arwah tenang disana dan ditempatkan bersama golongan orang yang beriman. Amin..

Arwah dalam kenangan.


Kadangkala kita tak jangka apa musibah yang akan menimpa kita. Bab kata budiksurianto, Allah nak test iman kita, sama ada kuat atau makin lama kita surrender dengan ujianNya. Ramai kawan-kawan sekeliling saya sudah dipanggil menghadap Ilahi. First time saya kehilangan kawan baik, saya menangis habis-habis. Tidak, saya tidak menangis sebab saya tak redha dengan pemergian arwah, tapi saya sangat terkilan sebab saya tak sempat tengok arwah untuk terakhir kali. Semoga arwah Ira tenang disana...

Dari ALLAH kita belajar tentang arti KASIH SAYANG,...
Dari AIR kita belajar kETENANGAN
Dari BATU kita belajar kETEGARAN
Dari TANAH kita belajar kEHIDUPAN
Dari Kupu-kupu kita belajar MERUBAH DIRI
Dari PADI kita belajar RENDAH HATI

Melihat KEATAS memperoleh SEMANGAT untuk MAJU,
Melihat KEBAWAH membuat kita BERSYUKUR dengan apa yang ada
Melihat ke KESAMPING memberi SEMANGAT KEBERSAMAAN
Melihat KEBELAKANG mengenang PENGALAMAN yang BERHARGA
Melihat KEDALAM membuat kita KOREKSI DIRI
Melihat KEDEPAN kita bisa jauh LEBIH BAIK(InsyaAllah)
Melihat CERMIN, kita TAHU siapa diri kita yang sebenarnya dan mau kemana setelah ini.
Jadi begitu la, takdir dengan demikian adalah keputusan dan ketetapan Allah swt yang pasti terjadi..

Till then, we meet again :)
mood : sedikit sebak. Al-fatihah
 

No comments: